Preskočiť na obsah
Domov » DIKTÁT: Do krátkeho textu sme ukryli 9 chýb, koľko ich nájdeš?

DIKTÁT: Do krátkeho textu sme ukryli 9 chýb, koľko ich nájdeš?

Diktát. Už len pri vyslovení tohto slova sa mnohým žiakom zrýchli tep a po chrbte im prebehne mráz. Prečo sú diktáty tak neobľúbené? A aký je ich vlastne zmysel? Diktáty sú už desaťročia neodmysliteľnou súčasťou výučby slovenského jazyka na základných a stredných školách. Ich cieľom je precvičiť si pravopisné vedomosti a pravidlá, ako aj zdokonaliť sa v gramatike.

Pre mnohých žiakov sú diktáty však skôr zdrojom stresu a frustrácie. Strach z chýb, tlak na výkon a pocit zlyhania pri každom nesprávne napísanom písmenku dokážu z diktátu urobiť nepríjemný zážitok.

Diktát: Strašiak pre žiakov, zábava pre učiteľov?

Na druhej strane, učitelia v diktátoch vidia užitočný nástroj na kontrolu vedomostí a diagnostiku chýb. Diktát im umožňuje zistiť, ktoré pravopisné pravidlá žiaci ovládajú a ktoré im robia problémy. Existuje však viacero spôsobov, ako diktáty urobiť pre žiakov zábavnejšími a menej stresujúcimi. Učitelia by sa mali vyhýbať diktátom, ktoré sú príliš náročné a obsahujú veľa chytákov. Namiesto toho by mali voliť texty, ktoré sú pre žiakov zrozumiteľné a zaujímavé.

Dôležitá je aj atmosféra v triede. Učiteľ by mal vytvoriť prostredie, v ktorom sa žiaci nebudú báť robiť chyby a kde sa budú môcť vzájomne učiť. Diktáty by nemali slúžiť len na hodnotenie a známkovanie.

Namiesto toho by mali byť vnímané ako príležitosť na precvičenie a zlepšenie. Okrem klasických diktátov existuje aj viacero alternatívnych foriem precvičovania pravopisu. Žiaci si napríklad môžu písať vzájomné diktáty, hrať pravopisné hry alebo riešiť pravopisné kvízy.Dôležité je, aby sa žiaci s pravopisom stretávali hravou a zábavnou formou. Tak sa z diktátov nestane strašiak, ale užitočná pomôcka na ceste k osvojeniu si slovenského jazyka.

diktát